Følg os på Facebook
Kursusoversigt og tilmelding

FISH-filosofien

 

Hundredtusindvis af medarbejdere og ledere over hele verden forsøger at gøre arbejdet lidt mere til en leg igennem FISH-filosofien. De har nemlig taget den såkaldte FISH-strategi til sig - der ganske enkelt går ud på at have det sjovt med at gå på arbejde.

Medarbejderne har fx hver deres sæt af små pap-fisk, som de kan sætte på en fælles tavle, så alle kan se, hvordan de andre har det. Hvis en medarbejder fx er lidt sløj, er der en fisk med et halstørklæde på. Farvestrålende fisk pynter på gange og døre, og et rum er indrettet til kreativ 'dykkerklokke', eller fisk flyver på kryds og tværs på kontorgangen. 

FISH-filosofien stammer fra USA, Pike Place Fish i Seattle, hvor nogle fiskehandlere stod på deres fiskemarked og kedede sig. Derfor begyndte de at synge i kor og kaste rundt med fiskene for at få en mere positiv tilgang til deres arbejde. Den fantasifulde fiskefortælling udviklede sig med flyvende fart til en strategi, som handler om at skabe arbejdsenergi og hjælpe hinanden til en god dag på arbejdet. Og den virkning har fiskene også haft i Danmark.. Sådan kan amerikanske flyvefisk på sær vis give inspiration til danske arbejdspladser.

FISH-filosofien har afsæt i fire principper:

1. Leg - gør dit job sjovere
Det handler om at have det sjovt og opleve glæden ved at være spontan og kreativ. Livet er for kort til at bekymre sig. FISH! kalder smilet og latteren frem.

2. Red dagen for dine kunder og kolleger
Når vi redder dagen for nogen, har vi givet dem en speciel gave, som de ikke glemmer. Dertil kommer, at det føles godt at give den. Vi bliver selv glade af det.

3. Vær nærværende
Det handler om nærvær – om at være fuldstændig koncentreret om øjeblikket og om den person eller opgave, vi beskæftiger os med. Når vi er fuldt til stede sammen med kunder og hinanden, lytter vi så intenst, at vi aldrig går glip af de vigtige muligheder, ethvert samspil byder på.

4. Vælg dit eget humør
Vi vælger selv vores humør, vores attitude og vores adfærd på jobbet. Det handler om at tage ansvar for vores egne valg. At udvise positiv adfærd (eller det modsatte) er en beslutning, vi tager hele tiden. Vi skal bare blive bevidste om det.

Se hvilken synergi, der opstår, når man er engageret i jobbet og i teamet. Du får helt andre synsvinkler på det at arbejde. Og alle får en forfriskende ny måde at forholde sig kreativt til arbejdsdagen på. Nogle mennesker mener, at leg er det modsatte af arbejde. Enten leger man eller også arbejder man. Leg i arbejdstiden gøres normalt i det skjulte. Leg opfattes som uproduktivt, unyttigt og ulønsomt.

 

Hver eneste dag beviser fiskesælgerne i Pike Place Fish i Seattle, at leg virker for dem. Leg gør deres arbejdsdag sjov. Legen tiltrækker kunder og medvirker til, at rutineopgaverne lykkes bedre end hvis de bare puklede sig igennem dem.