APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Hvad er arbejdsmiljøledelse?

Hvad er arbejdsmiljøledelse?

 

Arbejdsmiljøledelse er når det er dygtighed og planlægning og ikke held, der skaber et godt arbejdsmiljø.

Et arbejdsmiljøledelsessystem bygger på en arbejdsmiljøpolitik, der udstikker mål og delmål. Desuden skal der etableres et system, hvor arbejdsmiljøet løbende kortlægges (APV) og fastholdes, hvor det er vigtigt og kritisk. Endelig skal virksomheden tjekke sig selv ved gennemgange, og der udarbejdes en arbejdsmiljøredegørelse som led i at sikre en evaluering af indsatsen.
 

Hvorfor er arbejdsmiljø vigtigt?
Arbejdsmiljøet har betydning for virksomhedens forretningsmæssige succes. Et godt arbejdsmiljø kan være med til at tiltrække og fastholde kvalificerede og stabile medarbejdere. Et godt arbejdsmiljø frigør kreativitet og andre værdifulde ressourcer hos medarbejderne. Tilfredse medarbejdere er loyale medarbejdere, der over for kunder og omverden skaber den vare eller service, der fører til succes. Et dårligt arbejdsmiljø kan derimod medføre omkostninger, eksempelvis højt sygefravær, lavere produktivitet, større spild og dårligt omdømme.

Det er derfor rationelt og økonomisk fordelagtigt at lade arbejdsmiljøet indgå på det strategiske niveau i virksomheden.

 
Fordele ved arbejdsmiljøcertifikat
Med et arbejdsmiljøcertifikat opnår virksomheden en række fordele:
  • Fritagelse for Arbejdstilsynets screeningsbesøg
  • Fritagelse for evt. pligt til at have bedriftssundhedstjeneste
  • Mulighed for at bruge grøn smiley – som offentliggøres på Arbejdstilsynets hjemmeside
  • Bedre arbejdsmiljø - færre ulykker - mindre fravær - gladere medarbejdere
  • Ekstern dokumentation for arbejdsmiljøforhold - en fordel ved udbud og markedsføring
  • Tiltrække og fastholde arbejdskraft.



Tilmelding til nyhedsbrev