Teamrollekonceptet er udviklet af den engelske doktor i psykologi,Meredith Belbin.
Vi har alle en dobbeltrolle i et team. Den første rolle, den funktionelle, er indlysende. En person indgår i teamet, fordi han har organisatorisk tilknytning til opgaven eller besidder en specifik faglig kompetence.
En teamrolle tager udgangspunkt i et individs personlige ressourcer og kommer til udtryk i personens måde at bidrage til teamets opgaveløsning og samarbejde.
Teamrollekonceptet er udviklet af den engelske doktor i psykologi, Meredith Belbin, der via studier af bl.a. 120 lederteams har uddraget en række centrale sammenhænge til forståelse af, hvordan mennesker samarbejder.
Dr. Belbin finder, at følgende 9 teamroller, eller adfærdskarakteristika, bør være til stede i teams, for at sikre effektivitet og kvalitet.
Beskrivelse af rolle og bidraget til teamarbejdet |
Teamroller |
Beskrivelse af rolle og bidraget til teamarbejdet
|
Begavet, kreativ og idérig. Ser vanskelige problemstillinger fra nye vinkler. |
Idémand |
Kan være svag i sin kommunikation med andre. Glemsom og ikke praktisk anlagt. Kritikfølsom. |
|
Kontaktskaber |
Flygtig. Taber let interessen, når den første entusiasme har lagt sig. Taler meget. |
|
Koordinator |
Kan have en tendens til at manipulere og være imperiebygger. Ikke nødvendigvis den mest vidende i teamet |
|
Opstarter |
Kan have et heftigt temperament. Er utålmodig, påståelig og stædig. Tilbøjelig til at lade sig provokere. |
|
Analysator |
Opfattes ofte som meget direkte, kritisk og skeptisk. Noget træg og ikke så inspirerende for andre. |
|
Formidler |
Kan være ubeslutsom og usikker i afgørende situationer. Kan være overfølsom. |
|
Organisator |
Noget ufleksibel. Reagerer langsomt over for nye muligheder og er langsom i sin tilpasning. |
Omhyggelig og samvittighedsfuld. Leder efter fejl og forglemmelser. Perfektionistisk, vedholdende og præcis. |
Afslutter |
Kan have en tendens til at bekymre sig unødvendigt. Emsig samt bange for at begå fejl. Utilbøjelig til at delegere. |
Bidrager med specialviden og tekniske færdigheder. Stærkt fagligt engagement og selvtillid. Meget koncentreret om sine mål og opgaver. |
Specialist |
Tendens til at isolere sig og være uinteresseret i andre mennesker. Vogter sit område og bidrager snævert inden for dette. |
De fleste mennesker dækker naturlig to til tre af rollerne. Det betyder, at et team ikke behøver at bestå af flere end 3-6 personer for at kunne fungere optimalt, forudsat, at personerne kompletterer hinanden, og at alle roller er repræsenteret i teamet.
Ved sammensætning af teams er det balancen, der er afgørende. Det gælder om at tilføre teamet individer, som er godt afbalancerede i forhold til hinanden, således at menneskers svage sider stives af, og de stærke udnyttes fuldt ud.
Du kan læse mere om Thomas Team Analyse, som også omhandler bl.a. team