Hvorfor team?
Mange virksomheder arbejder i dag med team og resultater, som virksomhederne får ved teamarbejde, Det vil virke på lang sigt.
På kort sigt er der meget arbejde ved indføring af team,fordi arbejdsprocesser og arbejdsopgaver skal omstruktureres, så det passer ind i teamets arbejdsrytme.
Læs mere her om teamudvikling
Fordelene ved at bruge teams
Et team har gennem sin sammensætning større og bedre muligheder for at løse opgaver ved at inddrage de enkelte medlemmer i processen.
Teamudvikling virker fremmende for en effektivisering af samarbejdet
Her har de enkelte teammedlemmer mulighed for at påvirke hinanden positivt, virke stimulerende på udvikling af både gruppens og den enkeltes færdigheder og holdninger, samt styrke de indbyrdes sociale relationer.
Gennem udvikling af teams opnåsfælles færdigheder og viden, der udvikles gennem en vækstproces i gruppen. Derfor vil styrken i teamet tilhøre gruppen som helhed.
Definition af team og en gruppe
Et team er en gruppe mennesker, der har etableret så gode professionelle arbejdsmæssige relationer, at de er i stand til at reagere som en enhed.
Gruppen: |
Teamet: |
Mangler at få etableret flere relationer mellem de enkelte deltagere i gruppen. Dermed er kommunikationen i gruppen ikke optimal, og alle deltagernes ressourcer udnyttes ikke. |
Herer alle relationer mellem de enkelte deltagere i teamet etableret. Det betyder, at kommunikationen fungerer i teamet.Teamet kan bruge de ressourcer, de enkelte teammedlemmer har og kan inspirere hinanden i hverdagen. |
Et team er karakteriseret ved
o Et sæt fælles mål
o Klar rollefordeling
o Brug af aftalte, fælles metoder
o Påvirker hinanden positivt
o Udnytter hinandens færdigheder og ressourcer
Faktorer, som er vigtige for teamets succes
De organisatoriske rammer omkring teamet
Rammer |
Hvad er teamets beføjelser? I hvilke sammenhænge skal teamet arbejde? |
Retning |
Er det mål, som teamet skal have for dets arbejde |
Roller |
Er den fordeling af opgaver, som skal etableres i teamet. |
Reglerne |
Er teamets grundregler. |
Relationerne: |
Er de indbyrdes relationer og den kommunikation, teamet ønsker at have sammen |
Et teams arbejdsfaser vil være
Information |
Indhentning og formidling af informationer |
||
Innovation: |
Nyskabelse og eksperimentering med nye ideer |
||
Promovering:
|
At søge efter nye muligheder og udforske dem. At få åbnet døre ved hjælp af fremdrift og energi. Opsøge andre og overbevise dem om nye muligheder. |
||
Analyse: |
Vurdering og afprøvning af nye måder at tilnærme sig ideerne på |
||
Organisering: |
Opretning og indføring af nye måder og strukturer til at få tingene til at fungere på |
||
Produktion: |
Den regelmæssige drift af etablerede systemer, metoder og arbejdsrutiner |
||
|
Kontrol, inspektion og revision, som sikrer, at systemerne og arbejdsrutinerne fungerer og har den rette kvalitet |
||
Samspil: |
Opretholdelse af det interne samspil i teamet omkring processer, værdier og opgaver |
Konsekvenser ved afgang/tilgang af et teammedlem
Når der sker ændringer i rollestrukturen pga. afgang eller tilgang vil andre teammedlemmer overtage de roller, som før blev besat af det teammedlem, som træder ud af teamet, ellerandre må afgive deres roller/arbejdsopgaver.
Teamet vil for en kort stund blive bragt tilbage i en tidligere fase, og der vil være en del arbejde med at skulle genopbygge strukturen på ny.
De nye fordele ved afgang/ tilgang af et teammedlem
Holdfokus på de syv gode vaner
(7 gode vaner af Stephen R. Covey)
De 7 gode vaner: